Welcome to Ex- act KM   Click to listen highlighted text! Welcome to Ex- act KM Powered By GSpeech

In Corona tijd

Mentale weerbaarheid

Hoe blijven we weerbaar nu de tweede golf van de Coronacrisis over het land gaat.

Wat maakt het lastig?

Niemand weet hoe lang het nog gaat duren. Het is een onzichtbare vijand die je niet ziet maar er wel is. Nu het al zo lang duurt slaat de Coronamoeheid toe. De herfst is begonnen. Waardoor we veel meer binnen moeten blijven. Nieuwe beperkingen zoals de mondkapjesplicht en nog geen zicht op vaccin op korte termijn maken het lastig.

Hoe houden we de moed erin?

Kijk naar wat er nog wel kan. Een positieve blik helpt. Het thuiswerken kan ook positief zijn. Je productiviteit gaat omhoog. Daar tegenover staat het gemis aan het contact met en het sparren met collega’s. Neem telefonisch of via videobellen contact met ze op.

Neem op gezette tijd pauzes. Ga naar buiten, ga wandelen of neem even de tijd voor jezelf (niets doen) is heel goed. In onze westerse cultuur wordt dit gezien als verkwisting van tijd. Maar het tegenovergestelde is waar. Rust nemen om even stil te staan bij jezelf kan helend werken. Door het thuis zijn heb je ook meer direct contact met je partner, kinderen (thuiswonend). Anders had je te maken met volle agenda’s waardoor je maar korte contactmomenten had. De ruimte in de agenda kan er ook voor zorgen dat er vrijheid ontstaat. Waardoor je nog eens goed kan kijken naar de prioriteiten. Als dit eerder niet gelukt is dan kun je dit nu alsnog doen.

Woonomgeving:

Ook de woonomgeving is van groot belang. Woon je in een kleine plaats, een eengezinswoning, vrijstaand of in een appartement in de stad. De tuin was zeker in de eerste maanden het verlengstuk van het huis en omdat het weer goed was kon je lekker naar buiten. Ook hebben veel mensen deze periode benut om hun huis op te ruimen, op te knappen, klussen in en rondom het huis. Dan ben je nuttig bezig en het geeft je een fijn gevoel omdat je opgeruimd hebt of eindelijk het klussenlijstje hebt kunnen afwerken. Je ziet het resultaat en daar wordt je blij van.

Geduld:

De Coronacrisis geeft ons ook een kans om te trainen in geduld. Voorbeeld documentaire: The rumble in the jungle, over de historische bokswedstrijd tussen George Foreman en Mohammed Ali. Waarin Mohammed Ali in de eerste ronde George liet boksen en hij eigenlijk alleen maar verdedigde.

Dit was tactiek om George af te matten en op het juiste moment toe te slaan. Geduldig afwachten en erop vertrouwen dat het virus uiteindelijk zal worden verslagen.

Humor:

Kan ook heel belangrijk zijn. Veel grappen m.b.t. Corona werden gedeeld via social media. Dit zorgde er ook voor dat mensen zich minder somber voelden, minder gestresst en verveeld. Het is ook een sociale activiteit. Er vindt een vorm van onderlinge afstemming plaats. Wat vinden we ervan. Waar kunnen we met zijn allen om lachen? Het relativeert en heeft een ordenend effect.

Sociaal contact:

Investeren in echt sociaal contact is echt belangrijk. Je hebt mensen in je directe omgeving nu meer nodig. Bij ons in de buurt deden we boodschappen voor buren in de supermarkt en op de markt. Maar ook toen er geen afzetmarkt meer was voor bloemen. Kochten wij of de buren bloemen die we aan elkaar gaven. Een op een contacten spelen een grote rol in ons welzijn. Zoek elkaar op op afstand. Ga wandelen dan hoef je elkaar niet aan te kijken waardoor je geneigd bent om veel meer met elkaar te delen.

(bron: Trouw, donderdag 1-10-2020)

Wat is belangrijk:

  1. Mentale weerbaarheid: (optimistisch en positief blijven kijken naar het leven zorgen voor minder stress, voel je je fijner, heb je meer plezier en ben je meer ontspannen.
  2. Gezonde levensstijl: Eet gezond, gevarieerd en licht (zorg dat je de essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt). Slaap voldoende, drink voldoende water, haal langzaam en diep adem. Wees matig met alcohol, energiedrankjes, suikers, frisdrank en verzadigde vetten.
  3. Verminder stress: Maak van je huis een nog fijnere plek om te zijn. Wanneer je opruimt en orde schept ervaar je meer rust en kun je meer genieten van je huis. Het is een goed moment voor het opruimen van trauma’s en negatieve gebeurtenissen uit.
  4. Investeer in vriendschappen: Regelmatig contact met familie, vrienden, collega’s of buren hebben wij nodig. Om mee te lachen, huilen, of om mee te praten.
  5. Besteed aandacht aan jezelf. Een vast dagritme, opstaan. De natuur is een goede plek om tot rust te komen. Wandel, doe aan yoga of andere sporten. We zijn meer dan ooit op ons zelf aangewezen. Maak er gebruik van om meer bij jezelf te komen en te blijven. Geniet van de kleine dingen, de zon op je gezicht, de wind in je haren.

(bron: NHD, Caroline Hoeben, Lifecoach)

tegeltje

Kalender

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Volg ons:

Contactblad

Sluitingsdata copy Contactblad:

Voor blad nr 4 - 2020 /december:
21 oktober 2020

 

2021

Voor blad nr 1 - 2021 /maart:
13 januari 2021

Voor blad nr 2 - 2021/juni:
14 april 2021

Voor blad nr 3 - 2021/september:
7 juli 2021

Voor blad nr 4 - 2021/december:
6 oktober 2021

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech